Interview: LIBOR KOMOSNÝ

20.8.13

profilové foto
Libor Komosný
http://liborkomosny.com/


Ak môj blog sledujete pravidelne, tak ste si istotne všimli, že sa na ňom nevyskytujú žiadne rozhovory. Vlastne toto je historicky iba druhé interview (prvé nájdete tu) !!! Toto je jeden z faktov, ktorý na blogovaní milujem. Otvárajú sa vám také možnosti, o ktorých sa vám predtým ani nesnívalo. Stretávate nových ľudí a objavujete nové miesta. V spolupráci a vďaka internetovému magazínu The Merge som mala možnosť stretnúť sa s českým módnym návrhárom Liborom Komosným a vyspovedať ho. Libor je talentovaný mladík, ktorý stojí nohami pevne na zemi a uvedomuje si, že bez "tvrdej práce nie sú žiadne koláče". :) Stretli sme sa v malej útulnej kaviarničke a bola som celkom nervózna ak mám pravdu povedať. V tom prišiel Libor, ktorý pôsobil úplne prirodzene, uvoľnene a jeho pozitívna energia ma našťastie nakazila, takže všetky rozpaky sa hneď rozplynuli. :)

Libor sa narodil v Hodoníne a vyrastal v Lužiciach. Študoval na Technickej univerzite v Liberci a pokračoval v štúdiu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Okrem toho, že je módny návrhár, pôsobí aj ako šéfredaktor internetového serveru a časopisu MDLS.cz. Na konte má mnoho ocenení ako napr. ocenenie Dunajská Perla v kategórii Objav Slovenskej módnej scény a jeho kolekcie sa pravidelne objavujú v rámci Bratislavských módnych dní. Libor vyznáva minimalizmus, jednoduché, čisté línie, pri svojej tvorbe využíva určitý technologický postup a čo je podstatné, rád prekvapuje!
m.ona kampaň 2013 (1)
m.ona kampaň 2013
m.ona kampaň 2013 (4)
m.ona kampaň 2013
m.ona kampaň 2013 (5)
m.ona kampaň 2013
m.ona kampaň 2013 (3)
m.ona kampaň 2013

Kedy si si uvedomil, že sa chceš stať módnym návrhárom?
Neviem, či nastal niekedy taký okamžik, kedy som si to uvedomil, ale bolo to asi na základnej škole, keď som mal potrebu sa určitým spôsobom realizovať, vytvárať, tvoriť, kresliť. K móde som mal blízko, zaujímal som sa o značky o dizajnérov a potom prišla na rad voľba v 9.triede na ZŠ akú školu zvoliť a tak som začal študovať na Strednej odbornej škole odevnej v Strážnici. To bola jasná voľba, kde som videl realizáciu a sebatvorbu.

Aké boli roky štúdia na strednej škole? Bol v tvojom okolí niekto (učiteľ, spolužiaci), kto mal na teba vplyv a podporoval ťa?
Je to ťažké určiť, lebo u niektorých dodnes neviem rozpoznať, či mi to priali alebo nie. No medzi učiteľmi som mal veľa podpory. Najmä u pani Hasíkovej, ktorá bola mojou majsterkou a ktorá ma učila technológie a vypracovanie odevu, a s ktorou som v kontakte až doteraz. Aj riaditeľka školy pani Fialová mi vždy vychádzala v ústrety v rámci súťaží a nemôžem zabudnúť ani na výchovnú poradkyňu, s ktorou som v kontakte aj mimo pracovný svet.

Podporovala ťa rodina? Je niekto v tvojej rodine, po kom si zdedil talent?
Práveže ani nie. Pochádzam z malej dediny, ktorá má 3000 obyvateľov. Mama pracovala v poľnohospodárstve, prarodičia tiež, otec v stavebníctve a brat je automechanik. Občas má mama tendenciu prisudzovať niekomu určité vlohy a samozrejme tvrdí, že som po nej. :) Podpora prichádza najviac od mamky, ktorá sa zúčastňuje aj prehliadok.

identity (6)
kolekcia Identity
identity (5)
kolekcia Identity
identity (4)
kolekcia Identity

Ako by si charakterizoval seba samého? Čím sa ako módny návrhár odlišuješ od ostatných návrhárov?
Základná vec, ktorú dodržujem je čistota tvaru a vypracovania. Mám rád veľké formy, výrazné modely, nemám rád krátke dĺžky, mini, vulgárnosť, ďalej ak je žena odhalená a lacná. Na prvom mieste je vždy čistota a lineárnosť. Nevyjadrujem sa vo farbách, preferujem čiernu, bielu, šedú, béžovú a kráľovskú modrú. To sú farby, ktoré používam najviac a myslím si, že odo mňa nikto žiadnu bujarú farebnú kolekciu ani neočakáva. :)

Ako sa rodí nová kolekcia?
Kolekcia sa rodí na základe silného pocitu. Je potrebné aby ma oslovilo a zasiahlo niečo inšpiratívne alebo niečo k čomu mám potrebu sa vyjadriť. Je jedno či je to pozitívne alebo negatívne, ale musí to vo mne vyvolať nadšenie v akomkoľvek smere, ktoré ma donúti premýšľať a hľadať tie prvky – podstatu problém, ku ktorému sa chcem vyjadriť. Každú kolekciu beriem ako vyjadrenie seba samého a niečoho, čo môžem ukázať publiku a klientom. Podstatou je nájsť spôsob vyjadrenia a potom je to už o hľadaní látok, vymýšľaní strihov, zaradení pre klientelu alebo akciu (či pôjde o kolekciu určenú na predaj alebo sa bude jednať o modely prehliadkového a prezentačného charakteru).

Stalo sa ti, že sa ti pod ruky dostal materiál alebo látka, s ktorými si si nevedel poradiť a prekvapili ťa svojou vlastnosťou?
To sa asi ešte nestalo. Pracujem s kožou či s lakovanými materiálmi, robil som aj kožené opasky do časopisu Harper´s Bazaar. Človek musí neustále hľadať nové možnosti. Už je to 10 rokov čo siaham na rôzne textílie a zatiaľ som sa nestretol so žiadnymi, ktoré by ma dokázali svojou vlastnosťou prekvapiť. Som toho názoru že ja som ten, kto ovláda materiál a materiál nemôže ovládať mňa.

vertical (5)
kolekcia Vertical
vertical (2)
kolekcia Vertical
vertical (4)
kolekcia Vertical
vertical (1)
kolekcia Vertical

Ktorá činnosť je pri tvorbe novej kolekcie psychicky, fyzicky či časovo najnáročnejšia?
Zo všetkého najviac robenie strihu a skúšanie. Samotné vyhotovovanie je fajn, i skice, hľadanie inšpirácie a nákup látok, ktoré si potom zvyknem pred seba rozprestrieť, pozerám sa na ne, premýšľam a kombinujem.

Pracuješ zväčša sám alebo máš okolo seba tím ľudí?
Postupne sa tím ľudí rozrastá a občas mi so šitím pomôže aj niekto iný. Jesennú kolekciu budem teraz vytvárať v spolupráci s Veronikou Kostkovou a budem mať k dispozícii aj jednu stážistku.

Zúčastňuješ sa rôznych súťaží, módnych prehliadok, tvoja tvorba sa objavuje v českých a slovenských magazínoch. Môžeš si povedať, že si už dokázal všetko po čom si túžil?
V žiadnom prípade. Ten najvyšší level ešte určite nemám dosiahnutý a práve na ňom budem chcieť ešte pracovať.

Ak by si mal možnosť stretnúť sa s niektorým zo svetových návrhárov, kto by to bol?
Každého návrhára obdivujem za niečo iné. Napríklad takú Stellu McCartney obdivujem za jej naprosto nádherné čisté línie alebo dvojicu An Vandevorst & Filip Arickx pochádzajúcich z Antverp a ktorých obdivujem za ich stylingy a aranžovanie modelov na móle. Po nástupe Rafa Simonsa som sa zamiloval do značky Dior. Mal som pocit, že to nebude až tak klapať, keďže Raf je minimalista, ale jeho príchod značke Dior veľmi prospel. Siahol do klasických línií 50.rokov, ktoré Dior využíva a zmodernizoval ich, čo je podľa mňa úplne geniálne.

Ak by si dostal možnosť zúčastniť sa Fashion Weeku, ktoré mesto by si si vybral a akú kolekciu by si predstavil?
Vybral by som si Paríž, pretože je to mesto módy, vždy ním bolo a bude. A ak by som už mal tú možnosť sa prezentovať, tak by som chcel svoju tvorbu predstaviť takým spôsobom, akým to budem cítiť, čiže aby bola naozaj nenositeľná, originálna, charakteristická.

Často pendluješ medzi Bratislavou a Prahou, kde sa cítiš viac doma? Všímaš si ľudí na ulici? Aká je podľa teba česká a slovenská "módna scéna"?
V prvom rade môj domov je v Lužicích odkiaľ pochádzam. :) Ak som v Bratislave dlhšiu dobu, tak idem do Prahy, z ktorej som vždy očarený a nadšený. Praha je metropolitnejšie mesto, ale Bratislava je zas pokojnejšia a zvykol som si tu byť, takže ťažko povedať. Čo sa týka štýlu obliekania, tak rozdiel medzi Čechmi a Slovákmi nevidím, ale podstatný rozdiel vidím v dizajnérskej tvorbe. Českí návrhári majú svoje značky postavené na tom princípe, že Češi si uvedomujú a prijímajú fakt, že môžu nosiť dizajnérske kúsky aj počas bežného dňa, napríklad ak si žena oblečie šaty od dizajnéra do práce. Zatiaľ čo slovenské klientky požadujú dizajnérske kúsky na určitú príležitosť, napr. ples, večierok, svadbu....

Čo by si poradil začínajúcim módnym návrhárom?
Aby sa riadili pocitom, nebáli sa a venovali sa tomu, čo majú radi.

Máš priateľské vzťahy aj s podaktorými mediálne známejšími osobnosťami, s ktorými sa stretávaš aj v súkromí?
Samozrejme. So Soňou Skoncovou a Janou Mutňanskou (moderátorky Fashion TV) som strávil skvelú dovolenku v Španielsku. Mám ich strašné rád, sú to skvelé dievčatá a majú úžasný zmysel pre humor.

Dreft fashion week (6)

Dreft fashion week (5)

Dreft fashion week (2)

Čo považuješ v pracovnej oblasti za tvoj najväčší úspech?
Za najväčší úspech považujem to, že môžem robiť to čo ma baví. 

Ako si predstavuješ ideálnu ženu?
Predstavujem si ju ako sebavedomú ženu, ktorá ide s dobou. Je jedno ako vyzerá, výzor nie je podstatný, musí byť hlavne spokojná sama so sebou. 

Myslíš si, že človek môže vyzerať štýlovo aj za menej peňazí alebo sa oplatí mať v šatníku pár kúskov, ktoré sú naozaj kvalitné a cenovo drahšie?
Základom je - každý v rámci svojich možností. Mám veľa kamarátok, ktoré sa obliekajú do vecí zo sekáčov a ja ich za to obdivujem, že dokážu hľadať a nájsť prekrásne módne vychytávky. Podstata módy nie je vo financiách, umením je schopnosť hľadať.  
Ďakujem Liborovi za rozhovor. :) 

Bratislavské módní dny 2012 jaro (4)
BMD 2012

Bratislavské módní dny 2012 jaro (3)
BMD 2012

Bratislavské módní dny 2012 jaro (2)
BMD 2012

You Might Also Like

6 comments

  1. Super rozhovor :) Liborove veci mám veľmi rada a veľmi sa mi páčia... Aj keď mám radšej extravagantnejší štýl :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Libor je nesmierne talentovaný návrhár. Študovala som rovnakej univerzite ako on :)
    Super príspevok!

    http://www.margifashion.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
  3. tak ja sa musím priznať, že o ňom počujem prvýkrát. no rozhovor aj jeho modely ma zaujali :) a príjemná zmena takýto rozhovor na blogu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. perfektný, veľmi chválim

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Skvely clanok, Libor ma zaujal a pytala si sa skvele otazky Timi :)

    OdpovedaťOdstrániť